Dogoterapia

(…) pies jest czymś więcej niż naszym towarzyszem. Stał się ważną, czasami wręcz niezbędną częścią naszego życia. Może być nam tak potrzebny, jak potrzebna jest nam przyjaźń innych ludzi. Czasami nawet bardziej, gdyż jego przyjaźń bywa niezawodna i straszliwie, żenująco bezinteresowna. Takiej przyjaźni my, ludzie, nie jesteśmy zwyczajni, takie uczucie bardzo rzadko bywa naszym udziałem”.

Stanisław Głąbiński

 

Stymulacja rozwoju dziecka wymaga stosowania alternatywnych, niekonwencjonalnych metod i form pracy. Jedną z form zajęć wspomagających rozwój umysłowy, doskonale łączącą naukę, rewalidację i zabawę, jest dogoterapia. Dogoterapia to metoda wykorzystująca kontakt z psem. W czasie zajęć i zabaw naturalna spontaniczność i radość psa pozwalają dziecku odczuć satysfakcję z wykonywanych przez nie zadań, a nade wszystko mobilizują go do podejmowania nowych wyzwań.

Od września 2019r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym – Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych w Niemienicach odbywają się zajęcia dogoterapii, prowadzone przez wykwalifikowanych kynoterapeutów. Raz w tygodniu naszych uczniów odwiedzają psy rasy labrador retriever o imieniu Tosia i Wedel, a zajęcia odbywają się w formie grupowej. Dogoterapia wspomaga rozwój dzieci, dostarcza i pogłębia ich wiedzę na temat prawidłowego i bezpiecznego postępowania z psem, zarówno własnym jak i obcym, a także pokazuje zakres obowiązków, jakie spoczywają na właścicielu psa. Dzieci podczas zajęć mają okazję poznać jak należy pielęgnować psa, karmić, prowadzić na smyczy oraz wydawać komendy. Podczas zajęć uczniowie wykonują wiele różnego rodzaju ćwiczeń i zabaw, które mają służyć wszechstronnemu rozwojowi dziecka.

Ta forma terapii oddziałuje także na sferę emocjonalną przez przełamaniem lęku i bariery niepewności przed kontaktem z psem, akceptowanie obecności psa w bliskim otoczeniu, eliminowanie agresji i autoagresji u dziecka, kształtowanie pozytywnych emocji dziecka, rozwój empatii i poprawę samooceny.

Każde zajęcia przynoszą wiele radości naszym uczniom ponieważ jak wszystkim wiadomo pies jest najlepszym przyjacielem człowieka. Gdy w zajęciach uczestniczy pies, uczniowie dłużej i chętniej ćwiczą, a wykonanie zadań wywołuje satysfakcję. Pies potrafi skoncentrować na sobie uwagę, zachęcić do zabawy, uatrakcyjnić długotrwałe zajęcia oraz przełamać lęk przed kontaktem ze światem zewnętrznym.

 

Celem prowadzonych zajęć dogoterapii jest:
- Usprawnianie motoryki dużej i małej,
- wzbogacanie słownictwa,
- oddziaływanie na zmysły,
- rozwijanie i usprawnianie werbalnego porozumiewania się,
- rozwijanie spostrzegawczości, pamięci,
- motywowanie do podejmowania nowych zadań,
- kształtowanie pozytywnych emocji ucznia,
- łagodzenie stresu i negatywnych emocji,
- kształtowanie podstawowych pojęć matematycznych,
- wspomaganie i usprawnianie nauki czytania,
- stwarzanie warunków do relaksacji, wyciszenia się.

 

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.
Ok